Utöka bloggen med ett nyhetsbrev

Försöker du hitta ett sätt att få dina bloggläsare mer engagerade i din blogg? Eller har du problem med att läsare gärna försvinner och det känns som att de glömmer bort att klicka sig in på din webbplats i perioder? Ett nyhetsbrev är lösningen på dina problem. Genom att regelbundet hålla kontakt med dina läsare genom ett utskick av nyhetsbrev till deras mail driver du tillbaka trafiken till din blogg och utstrålar dessutom att du lägger ner mycket tid på din plattform och har spännande saker på gång.

Hur skriver man ett nyhetsbrev till bloggen?

Ett nyhetsbrev ska vara informativt, spännande och intresseväckande. Du kan hitta enkla mallar till nyhetsbrev hos Ungapped. Där får du även bra tips på hur man skapar spännande innehåll och alla verktyg du behöver för att analysera utkomsten av dina nyhetsbrev. Så hur vet man vad man ska skriva i nyhetsbrevet?

Du som har en speciell nisch på din blogg med planerade inlägg om specifika ämnen kan till exempel skicka ut ett nyhetsbrev varje söndag eller måndag med lite information om vad som kommer att ske den närmsta veckan på bloggen. På det sättet väcker du läsarnas intresse till att kika in på webbplatsen varje dag, samt påminner dem om dess existens.

Följ upp läsarnas intresse

Genom avancerade tjänster för att skapa och administrera nyhetsbrev är det lätt att följa upp hur mottagarna interagerar med nyhetsbrevet. Det du helst vill är att läsarna ska klicka sig vidare på länkar och gå direkt vidare till din webbplats. Se därför till att ha någon tillbakablick eller länk till ett nytt inlägg. Om du har tävlingar, enkäter eller andra aktiviteter på din blogg kan du länka till dem från nyhetsbrevet så länge de är aktiva.

Det viktigaste är att hitta en bra balans på hur ofta du ska skicka ut breven. Följ upp intresset hos läsarna genom att hålla koll på statistiken, och testa dig fram genom att skicka ut nyhetsbreven med olika jämna mellanrum. Du kommer snart hitta den perfekta balansen där du kan skapa relevant innehåll varje gång utan att läsarna tycker att de kommer för ofta eller för sällan.