Marknadsför ditt företag med en blogg

En blogg är nuförtiden så mycket mer än ”bara” en dagbok på nätet som man ofta kallade det i början, när de första bloggarna började dyka upp. Nu har fler och fler, inte minst företag, insett nyttan med att driva en blogg. I en företagsblogg ges företaget möjlighet att berätta om vad de gör, visa sin expertis och får möjligheten att nå ut till ett stort antal läsare. Är man i en bransch där många fortfarande väljer att annonsera i de gamla traditionella medierna som tv, reklam och tidningar finns en stor chans att man får ett försprång mot dem om man moderniserar sin marknadsföring. Med en snygg och kontinuerligt uppdaterad blogg där läsarna vet att de kan lita på innehållet, tillsammans med andra sociala medier kan man nå ut till bra många fler än i en tidningsannons.

 

Kom igång med bloggandet

Det kan kännas svårt att starta en blogg nu eftersom det redan finns så oerhört många. Att börja helt från början innebär en hel del arbete med att bygga upp bloggen och få läsarna att hitta till den. Men det är ett långt ifrån omöjligt uppdrag och ju mer nischad man är, desto lättare blir det att få läsare. Om man till exempel driver ett företag inom factoring eller som säljer klockor, så är det just klockor man ska blogga om och inget annat. Visa upp ditt företags expertis genom att göra välgenomtänkta och informativa inlägg om klockor blandat med tips på hur man sköter klockan, hur man matchar den till olika outfits och så vidare. I början blir man lätt överambitiös och sätter upp mål som blir orimliga i längden – till exempel att blogga varje dag. Det blir förvirrande för läsarna om du ena stunden bloggar flera gånger i veckan för att sedan göra ett uppehåll på grund av att du saknar inspiration. Bestäm istället att du ska blogga exempelvis varje måndag och fredag så vet läsarna att de kan lita på när inläggen kommer.

Ge och få tillbaka

Att starta en blogg handlar inte bara om att slänga upp några inlägg och sedan luta sig tillbaka och vänta på resultat. Nej, då gäller det att börja nätverka och sprida ryktet om din blogg. Berätta för alla du träffar att du startat en blogg, länka till den i nyhetsbreven som du skickar till dina kunder, lägg upp länkar i sociala medier och om ditt företag har en fysisk affär kan du lägga ut flyers med länkar till bloggen. Se till att vara aktiv, kommentera i andras bloggar (spamma inte, utan skriv genuina kommentarer i andra bloggar som du gillar).

Analysera ditt innehåll

Kolla på din bloggs besöksstatistik och analysera innehållet. Vilka inlägg har fått flest kommentarer? Vid vilken tidpunkt har din blogg flest besökare? Vilka inlägg har inte gått hem? Använd denna statistik som ett underlag för kommande inlägg så kommer din blogg att fortsätta utvecklas och fler läsare kommer att hitta till den.